boekhouding zelf doen of uitbesteden

30 september 2016 by Boekhoudprogramma-gratis.nl with 0 comments

Boekhouding zelf doen vs uitbesteden


Waar het vaak op neer komt is tijd vs geld. Wil ik tijd en energie stoppen in boekhouden of heb ik geld over om mezelf deze tijd te besparen? Bekijk de mogelijkheden en kies welke het beste bij je past.

De boekhouding zelf doen

Wat betekend het om zelf je boekhouding te doen, wat houdt dat precies in en hoeveel tijd ben je daar ongeveer mee kwijt. Als jezelf gaat boekhouden moet je wel het een en ander gestructureerd gaan vast leggen omtrent je financiën.

Onder boekhouden wordt het netjes en overzichtelijk bijhouden van de administratie verstaan. Hierbij worden alle inkomsten en uitgaven van bedrijven in de administratie verwerkt, zodat men inzicht krijgt in de financiën en verantwoording af kunnen leven over het gevoerde financiële beleid”

Hoe werkt boekhouden?

Stap 1.
Voordat je begint met boekhouden moet je  bij de Kvk (Kamer van Koophandel) je bedrijf aanmelden. Daarnaast is het verstandig om een zakelijke bankrekening te nemen bij de ING, Rabobank, ABN AMRO of Knab.

Stap 2.
De boekhouding bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Verkoopfacturen (debiteuren)
  • Inkoopfacturen (crediteuren)
  • Kassabonnetjes
  • Bankafschriften
  • Offertes/contracten/overeenkomsten
  • Rittenregistratie
  • Urenregistratie
  • Personeelsadministratie
  • Reiskosten
  • Belastingaangifte (omzetbelasting, inkomstenbelasting)

Al deze onderwerpen zijn van belang om een goede boekhouding op te stellen. Om de boekhouding gestructureerd bij te houden moet je deze onderwerpen ergens registeren. Dat kan op de volgende manieren:

  1. Papier ( in een mappen archief)
  2. In Excel (op een hardeschijf of online)
  3. Boekhoudprogramma (online of downloaden voor op de computer)

Stap 3.
De belastingdienst eist een bewaarplicht van zeven jaar. De volgende onderdelen zijn verplicht zeven jaar te bewaren:

  • Grootboek
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Loonadministratie

Stap 4. 
Om inzicht en overzicht te houden is het verstandig om maandelijks een analyse te maken van je inkomsten en uitgave. De bekende balans en winst-en verliesrekening. Zo krijg je grip op je boekhouding en zie je snel wanneer het financieel niet goed gaat.

Stap 5.
De laatste stap van ieder jaar is de jaarrekening opstellen. Aan het einde van ieder jaar moet er een jaarrekening opgesteld worden. Dit is alleen van belang voor de volgende bedrijfsvormen:

  • Besloten vennootschap
  • Naamloze vennootschap
  • Stichting
  • Vereniging
  • Coöperatie/onderlinge waarborgmaatschappij

Alle overige rechtsvormen is dit niet verplicht, dus voor ZZP’er, eenmanszaak of freelancer etc.

Een jaarrekening bestaat uit de balansrekening, winst-en verliesrekening. Daarnaast maak je een toelichting van alle cijfers en het aantal medewerkers die daar en meegewerkt hebben.

Hoeveel tijd kwijt aan de boekhouding?

Hoeveel tijd ben je kwijt aan een complete boekhouding is afhankelijk van je ervaring, de grootte van je bedrijf en waarmee je de boekhouding verwerkt (boekhoudpakket of excel). Maar het merendeel is toch al gauw meer dan 1 uur per week kwijt.

De volgende onderwerp volgen:

De boekhouding uitbesteden

Wat zijn de voordelen van een boekhouder?

Wat doet een boekhouder?

Wat doet een accountant?

Wat kost een boekhouder gemiddeld/per jaar / per uur?

 

Wil je graag de boekhouding online? Ga dan eerst een gratis boekhoudprogramma testen.

 

Comment plaatsen